Fozkite schreef:
Citaat:
de theorie van de draaiende langspeelplaat
nu maak je me benieuwd
Dan zal ik het maar beter hier in het forum zetten

:
Een handige analogie
Zoals hierboven, ik hou van de vergelijking van een vinger op een langspeelplaat die op een pickup ligt. Deze analogie helpt ook bij het beschrijven van de manier waarop standoff positie, betomings afstelling enz… een invloed hebben op het aanvoelen van een kite. Dit aanvoelen is heel subjectief en moeilijk te omschrijven. Deze analogie komt nog het dichtst bij een goede poging:
Beeld je dus een langspeelplaat op een draaitafel in:
Als je je vinger aan de buitenkant plaatst, dan is het gemakkelijk om de plaat te doen draaien met je vinger. Evenwel, de afstand die je vinger aflegt is de afgelegde weg van de plaat (aantal graden gedraaid) redelijk klein, het is wel gemakkelijk onder controle te houden hoever je de plaat laat draaien. De beweging zelf voelt zacht aan en heeft relatief grote bewegingen nodig.
Als je je vinger dicht bij het midden plaatst, dan heb je meer moeite om de beweging op gang te krijgen, maar voor dezelfde afstand afgelegd door je vinger ga je een veel groter aantal graden draaien met de plaat. Het is evenwel moeilijker om de rotatie exact te controleren. De beweging voelt positief en scherp aan, je hebt kleinere bewegingen nodig die je echter wel beter onder controle moet hebben.
Dit effect is ook toepasbaar en voelbaar in het ontwerpen van kites, het kan gevoeld worden bij het wijzigen van standoff posities, betomings afstelling en de vorm van de trailing edge, dit alles relatief tegenover het gebruikte staartgewicht. Met de standoffs dicht bij de spine voelen de lazy susans scherp aan, een kleine handbeweging veroorzaakt een relatief snelle rotatie. Als de standoffs meer naar de vleugeltip staan voelt de Lazy Suzan zachter aan, beter onder controle en er is een grotere handbeweging nodig om een goede rotatie te krijgen.
Dit is dus een goede manier om het gevoel te omschrijven en kan toegepast worden op verschillende aspecten van kite ontwerpen.